Абетка диктантів,
що використовуються у початковій школі
Загадковий.
Можна
використовувати на будь-якому етапі вивчення матеріалу.
Вчитель читає
загадки, де відгадками є словникові слова. Діти записують їх, підкреслюючи
орфограми, коментуючи тощо...
Можна, навпаки,
пропонуючи слова-відгадки, просити дітей дібрати і записати до них відповідну
загадку.
Звуковий.
Вставити
відповідний звук.
Використовується
у процесі вивчення дзвінких — глухих, ненаголошених голосних, чергування звуків
у слові. Можна записувати слово у транскрипції: [йак’ір], [д’ідус’], [йагн’а]...
Краще
проводити, як різновид зорового диктанту, з опрацюванням на дошці, чи тільки у
зошитах, чи на картках тощо...
Коментар,
пояснення, промовляння... — на вибір.
Знавці
орфограм.
За певний час (3-5 хвилин) учні повинні записати якомога більше слів на задану орфограму і
прокоментувати їх. При перевірці, учень дописує пропущені ними слова.
Зворотній
диктант.
Учні диктують
вчителеві слова, у яких допустили помилку чи не можуть самостійно
прокоментувати їх правопис, а вчитель, записуючи їх на дошці, коментує всі
орфограми. На роль вчителя може бути призначений найсильніший учень класу —
знавець мови.
Етимологічний.
Частіше
проводиться на базі опорних слів. Треба записати слово, знаючи його
етимологію.
Слово, що
італійською звучить «соле» — ... (один, єдиний). Вона завжди людям мила
— ... (Людмила).
Немає коментарів:
Дописати коментар