Сторінки

четвер, 24 березня 2022 р.

Абетка диктантів, що використовуються у початковій школі( продовження)

 

Абетка диктантів,

що використовуються у початковій школі


Комбінований.

Навчальний диктант. В одному випадку орфограми і пунктограми коментуються, у другому — попутно, в третьому — після запису, в четвертому — зовсім не коментуються.

Коментований.

Близький до попереджувального. Пояснення іде у процесі запису тексту. Не можна заміняти коментар промовлянням! Використовується на стадії закріплення і повторення в активній формі.

Конструктор.   

Можна використовувати на будь-якому етапі вивчення, але краще в період закріплення чи повторення, систематизації знань.

З поданих слів школярі повинні утворити нові, за допомогою ¬, ˄, □. Розібрати однокореневі слова за складом.

Диктант-кросворд.   

З використанням словникових слів, слів на певну орфограму чи на різні, але згруповані за певними ознаками.

Після відгадування можна проаналізувати, чим «цікаве» кожне слово.

Контрольний (перевірний).        

З метою перевірки засвоєння матеріалу і виявлення прогалин у знаннях. Буває словниковий, творчий, вибірковий... Читається текст, потім окремі речення, повторюючи їх по частинах або цілими 2-3 рази (останній раз обов'язково повністю). По закінченні читають ще раз повністю, з паузами після кожного речення, а учні перевіряють, виправляючи помилки. Може мати при собі граматичне завдання.

 

«Кубики».

Використовують на будь-якому етапі вивчення ма­теріалу, але краще у період закріплення, повторення та систематизації знань.

Учні складають і записують слово за серією букв. Це можуть бути як слова на певну орфограму (чи різні орфограми), так і словникові слова.

Колективний.

На будь-якому етапі вивчення матеріалу діти придумують слова на певну орфограму, разом коментуючи, доповнюючи, уточнюючи... перевіряючи правопис слів.

За бажанням — на певну тему чи орфограму... Можна скласти текст чи речення за набором слів, що отримали.

Лексичний.

Вчитель читає лексичне значення слова, а учні відгадують і записують саме слово:

а) предмет для малювання (олівець);

б) невеликий аркуш паперу (папірець);

н) слово-похвала, заохочення, називає того, хто все гарно зробив (молодець!).

Лідер.

Проводиться на будь-якому етапі вивчення матеріалу або при закріпленні будь-якого блоку слів чи словникових слів. Вчитель (учень) називає правило, і хто перший підняв руку, той і диктує 5—10—15 слів на це правило (букву-орфограму, словникових чи тематичних).

Наприклад:

а) беремо слово «Іменник».

Учень записує слово і диктує: рід, число, відмінок, власний, загальний, істота, неістота, живий, неживий, предмет, явище, подія;

б) беремо слово «прямокутник».

Учень. Геометрична фігура, чотирикутник, чотири сторони, чотири кути, прямі, попарно рівні, протилежні, однакові, різні, периметр, площа, сума, великий, невеликий, більший, менший, форма, величина.

Немає коментарів:

Дописати коментар