Абетка диктантів,
що використовуються у початковій школі
Комбінований.
Навчальний
диктант. В одному випадку орфограми і пунктограми коментуються, у другому —
попутно, в третьому — після запису, в четвертому — зовсім не коментуються.
Коментований.
Близький до
попереджувального. Пояснення іде у процесі запису тексту. Не можна заміняти
коментар промовлянням! Використовується на стадії закріплення і повторення в
активній формі.
Конструктор.
Можна
використовувати на будь-якому етапі вивчення, але краще в період закріплення чи
повторення, систематизації знань.
З поданих слів
школярі повинні утворити нові, за допомогою ¬, ˄, □. Розібрати однокореневі
слова за складом.
Диктант-кросворд.
З використанням
словникових слів, слів на певну орфограму чи на різні, але згруповані за
певними ознаками.
Після
відгадування можна проаналізувати, чим «цікаве» кожне слово.
Контрольний
(перевірний).
З метою
перевірки засвоєння матеріалу і виявлення прогалин у знаннях. Буває
словниковий, творчий, вибірковий... Читається текст, потім окремі речення,
повторюючи їх по частинах або цілими 2-3 рази (останній раз обов'язково
повністю). По закінченні читають ще раз повністю, з паузами після кожного
речення, а учні перевіряють, виправляючи помилки. Може мати при собі граматичне
завдання.
«Кубики».
Використовують
на будь-якому етапі вивчення матеріалу, але краще у період закріплення,
повторення та систематизації знань.
Учні складають
і записують слово за серією букв. Це можуть бути як слова на певну орфограму
(чи різні орфограми), так і словникові слова.
Колективний.
На будь-якому
етапі вивчення матеріалу діти придумують слова на певну орфограму, разом
коментуючи, доповнюючи, уточнюючи... перевіряючи правопис слів.
За бажанням —
на певну тему чи орфограму... Можна скласти текст чи речення за набором слів,
що отримали.
Лексичний.
Вчитель читає
лексичне значення слова, а учні відгадують і записують саме слово:
а) предмет для
малювання (олівець);
б) невеликий
аркуш паперу (папірець);
н)
слово-похвала, заохочення, називає того, хто все гарно зробив (молодець!).
Лідер.
Проводиться на
будь-якому етапі вивчення матеріалу або при закріпленні будь-якого блоку слів
чи словникових слів. Вчитель (учень) називає правило, і хто перший підняв руку,
той і диктує 5—10—15 слів на це правило (букву-орфограму, словникових чи
тематичних).
Наприклад:
а) беремо слово
«Іменник».
Учень записує
слово і диктує: рід, число, відмінок, власний, загальний, істота, неістота,
живий, неживий, предмет, явище, подія;
б) беремо слово
«прямокутник».
Учень. Геометрична
фігура, чотирикутник, чотири сторони, чотири кути, прямі, попарно рівні,
протилежні, однакові, різні, периметр, площа, сума, великий, невеликий,
більший, менший, форма, величина.
Немає коментарів:
Дописати коментар